جنجال مجری تلویزیونی در برنامه دستپخت [توهین به پنیر لیقوان]

همانطور که می‌دانید پنیر از  لذیذترین ماده غذایی صبحانه و میان وعده محسوب می‌شود و باتوجه به وجود انواع پنیر در بازار، پنیر لیقوان از محبوبیت بسیاری بین مردم برخوردار است. حدود دو سال پیش در برنامه دستپخت ماجرایی پیش آمد که تا مدت‌ها جزو اخبار داغ و پربحث در شبکه‌های مجازی تبدیل شده بود. در این برنامه مجری با تبلیغ پنیر لیقوان شرکت میهن، پنیر سنتی و قدیمی لیقوان را با بیان جمله‌ای زیر سوال برد! که همین موضوع باعث شد تا مردم آذربایجان راه‌اندازی کمپین‌هایی در شبکه‌های اجتماعی و پیگیری‌های قانونی را به صورت جدی انجام دهند. در ادامه مطلب به توضیح بیشتری در این مورد خواهیم پرداخت.

جنجال مجری تلویزیونی برنامه دستپخت در مورد پنیر سنتی لیقوان
جنجال مجری تلویزیونی برنامه دستپخت در مورد پنیر سنتی لیقوان

تقابل پنیر سنتی میهن با پنیر سنتی لیقوان در برنامه دستپخت

پنیر سنتی میهن از محصولات و لبنیات جدید برند میهن است که با استقبال خوبی از طرف مردم کشور روبرو شد. به همین دلیل برند میهن تبلیغات گسترده‌ای را برای این محصول در نظر گرفت، اما در این خصوص اشتباهی اتفاق افتاد که ممکن بود باعث از دست رفتن محبوبیت این برند در حوزه پنیر شود. ماجرایی که در تبلیغ این پنیر در برنامه دستپخت شروع شد. پس از تبلیغ پنیر سنتی میهن در این برنامه، با این جمله مجری «در گذشته پنیر لیقوان به صورت بهداشتی تولید نمی‌شده است» پنیر سنتی لیقوان زیر سوال رفت. که با واکنش‌های بسیاری از جانب مردم آذربایجان و همچنین تولید کنندگان پنیر لیقوان تبریز روبرو شد.

ویدئوی جنجالی برنامه دستپخت و توهین به پنیر لیقوان

واکنش های اعتراضی نسب به این برنامه

با جریحه‌دار شدن احساسات مردم تبریز، بسیاری از آن‌ها اعتراضات خود را در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ پنیر لیقوان نشان دادند. در ادامه نمونه‌ای از متن اعتراضی در شبکه اجتماعی توئیتر که توسط نماینده مردم تبریز و عضو هیات رئیسه مجلس نوشته شده را مشاهده می‌کنید:

طعم #پنیر_لیقوان محصول قرن‌ها تجربه زیست طبیعی مردمان سالم # آذربایجان است. با توصیه یک مجری آشپزی نه تنها پنیر لیقوان حذف نمی‌شود، بلکه ممکن است محصولات شرکت مربوطه دیگر سر سفره‌ها نیاید. با اقتصاد بومی منطقه بازی تجاری نکنید!

متفکر آزاد – نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی
توییت آقای متفکر آزاد نماینده وقت مردم تبریز در مورد جتجال برنامه دستپخت و پنیر لیقوان
توییت آقای متفکر آزاد نماینده وقت مردم تبریز

علاوه بر آن بسیاری از مغازه‌های لبه فروشی آذربایجان محصولات میهن را تحریم کرده بودند. «از فروش محصولات میهن معذوریم، پنیر لیقوان آذربایجان موجود است»؛ این جمله‌ای بود که پس از پخش این برنامه بر روی شیشه‌های برخی از مغازه‌های لبنه فروشی و سوپرمارکت‌های تبریز به چشم می‌خورد!

واکنش های نمایندگان مجلس به این موضوع

جالب است بدانید نمایندگان دیگر مجلس از جمله نماینده مردم میانه نیز در بیانیه‌ای اعتراض خود را نسب به این موضوع نشان دادند. احمد علیرضا بیگی که نماینده دیگر مردم تبریز است در توئیتی اعتراض خود را نسبت به این موضوع نشان داد:

تخریب پنیر لیقوان قطعا تاثیری در میزان فروش آن نخواهد داشت اما یقینا در میزان بینندگان برخی برنامه‌های تلویزیون و خریداران محصولات برند مذکور موصر خواهد بود. از صدا و سیما انتظار می‌رود با احساس مسئولیت بیشتری بر محتوای برنامه‌ها نظارت کند.

احمد علیرضا بیگی – نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی

همچنین مهدی اسماعیلی نماینده مردم میانه در مجلس نیز بیان کرد:

این گفتار نسنجیده و غیراخلاقی و احتمالا هدفدار که متاسفانه شائبه تخریب یک برند معتبر و باکیفیت آذربایجانی را در بردارد حاکی از غرض ورزی و عدم اطلاع دقیق ایشان از نحوه تهیه و تولید پنیر لیقوان می‌باشد. این موضوع باید توسط مراجع ذی‌صلاح سریعا مورد رسیدگی قرار گیرد. بایستی نیت مجری و عوامل این برنامه مشخص و از عواقب بعدی جلوگیری به عمل آید.

مهدی اسماعیلی نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی

پیگیری های قضایی و قانونی مدیران تبریز

در همان زمان، مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز خبر از پیگیری‌های قضایی و قانونی تخریب پنیر لیقوان داد و در این خصوص گفت:

پیگیری لازم را تا حصول نتیجه از طریق مراجع قضایی ادامه خواهیم داد.» همچنین معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز خاطر نشان کرد مجوزهای بهداشتی کارگاه‌های تولید پنیر سنتی آذربایجان از طریق معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی صادر می‌شود و از بابت بهداشتی بودن فرایند تولید این لبنه لذیذ و محبوب هیچ شک و شبه‌ای وجود ندارد.  

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی

ختم ماجرا با عذرخواهی مدیران برند میهن و مجری برنامه دستپخت

با زیرسوال بردن پنیر سنتی و قدیمی لیقوان تبریز و تبلیغ پنیر لیقوان برند میهن در برنامه دستپخت، تولیدکنندگان و فروشندگان محصولات لبنیات سنتی در آذربایجان پیگیری‌های قانونی در این خصوص انجام دادند. با توجه به این پیگیری‌ها، مدیران برند میهن و مجری برنامه دستپخت در برنامه دیگری که از شبکه دوم سیما پخش شد، از مردم و تولیدکنندگان این لبنه سنتی عذرخواهی کردند و با انتشار ویدئویی در صفحه اینستاگرام توضیحاتی در این باره دادند که به شرح زیر است:

«در پی صحبت‌های مجری برنامه دستپخت آقای وحید حسینی که موجب دلخوری بخش از هم‌میهنان عزیز اذربایجانی شده بود، ایشان در برنامه زنده قرعه کشی این هفته از جمعه‌های جایزه باران میهن، روی خط آمدند و از همه عزیزانی که دچار دلخوری و ناراحتی شده بودند عذرخواهی کردند . لازم به توضیح است که پنیر سنتی تولیدشده در گروه صنعتی میهن نه در بسته بندی و نه در هیچ بخشی از تبلیغات خود هرگز مقایسه و اشاره‌ای نسبت به پنیر لیقوان نداشته و به دلیل علاقه و احترام نسبت به سبک پنیرهای سنتی این محصول تولید شده است.»

مدیران شرکت لبنی میهن

ثبت پنیر لیقوان در فهرست آثار ملی

در پی واکنش‌های بسیار به ماجرای پیش آمده و عذرخواهی برند میهن و مجری برنامه دستپخت، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی آقای احمد حمزه‌زاده در روز شنبه ۱۷ خرداد ماه سال ۱۳۹۹ با انتشار خبری مبنی بر ثبت پنیر لیقوان در فهرست آثار ملی کشور در سال جاری، این موضوع را به مردم اطلاع داد. تا با این کار کمی از احساسات خدشه‌دار شده مردم آذربایجان التیام پیدا کند. متن کامل این خبر به شرح زیر است:

«محصول پنیر لیقوان به عنوان یکی از نمادهای مهم و اصلی لبنی آذربایجان، امسال ثبت ملی می‌شود. ویژگی‌های مذکور زمینه‌ای است تا بتوان برند پنیر لیقوان را علاوه بر ثبت ملی در سطح جهانی نیز به ثبت برسانید که به همین منظور میراث فرهنگی از سال گذشته در حال طی کردن فرآیند ثبت پرونده پنیر لیقوان در فهرست آثار ملی است.»

احمد حمزه‌زاده – مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن