۶ روش تشخیص پنیر اصل لیقوان از پنیرهای تقلبی

تشخیص پنیر اصل لیقوان از پنیر تقلبی
چگونه پنیر اصیل لیقوان را از پنیرهای تقلبی تشخیص دهیم؟

بسیاری از افراد نمی‌دانند لیقوان نام برند یک پنیر یا نوعی پنیر نیست؛ بلکه روستایی است در آذربایجان شرقی که به‌راستی لقب پایتخت پنیر ایران شایسته و برازنده‌اش است. پنیر اصل لیقوان طعم بسیار خاص و دلنشینی دارد که نمونه آن در هیچ کجای دنیا یافت نمی‌شود.

یکی از دلایل خاص بودن پنیر لیقوان، استفاده از شیر تازه گوسفند و یا بز است که بدون حذف چربی مستقیماً به پنیر تبدیل می‌شود. تغذیه گوسفندان از پوشش گیاهی خاص این خطه سبب شده است کیفیت شیر تولیدی بالا باشد و در نهایت محصول تولیدی که همان پنیر است طعم منحصربه‌فردی داشته باشید.

بسیاری از شرکت‌های صنعتی و کارگاه‌های تولید پنیر از اسم لیقوان سوءاستفاده کرده و پنیر تولیدی خود را به نام پنیر لیقوان به فروش می‌رسانند ولی جالب است بدانید که پنیر اصل لیقوان صرفاً پنیری است که به روش سنتی در دهکده توریستی لیقوان تولید می‌شود و اگر پنیری توسط دستگاه‌های صنعتی تولید شده باشد یا به‌صورت دستی در شهری غیر از لیقوان به‌عمل‌آمده باشد پنیر لیقوان نخواهد بود و طعم اصیل این پنیر را با خود به همراه نخواهد داشت.

اما سؤال اینجاست که چگونه پنیر اصل لیقوان را از پنیر تقلبی تشخیص دهیم؟ در اینجا تفاوت‌های پنیر اصل لیقوان با سایر پنیرها را از زبان کریم شاهد یکی از تولیدکنندگان برتر پنیر اصیل سنتی در لیقوان، خواهیم شنید:

پنیر اصیل لیقوان در بازه زمانی خاص تولید می‌شود

پنیر لیقوان به طور کامل از شیر گوسفند یا بز تهیه می‌شود. ازآنجاکه این شیر فقط در ماه‌های خاصی از سال وجود دارد (اواخر زمستان تا اوایل تابستان) پنیرهای اصیل لیقوان نیز در این بازه زمانی تولید می‌شوند و در زاغه‌های طبیعی در دل کوه انبار می‌شوند تا پنیر آماده مصرف شود.

خواص پنیر لیقوان
پنیر لیقوان دارای رنگی کاملاً سفید است

رنگ پنیر سنتی لیقوان کاملاً سفید است

استفاده از شیر گوسفند یا بز در پنیر سبب می‌شود رنگ آن کاملاً سفید باشد. استفاده از شیر گاو باعث زرد شدن پنیر می‌شود. بسیاری از شرکت‌های صنعتی به دلیل عدم دسترسی به شیر گوسفند در طول سال از شیر گاو به‌صورت صددرصدی یا به‌صورت میکس استفاده می‌کنند؛ بنابراین اگر کوچک‌ترین رنگ زردی در پنیر مشاهده کردید بدانید آن پنیر، با شیر گوسفند تولید نشده است.

پنیر اصیل لیقوان نرم است و خرد نمی‌شود.

پنیر اصل و سنتی لیقوان شیر با چربی کامل تهیه شده و به‌هیچ‌وجه چربی شیر گرفته نمی‌شود. این موضوع سبب می‌شود پنیر لیقوان کاملاً نرم و سفیدرنگ باشد.

در سایر تولیدی‌های پنیر ممکن است چربی شیر توسط دستگاه‌های چگالشی گرفته شده یا به آن مواد افزودنی اضافه شود. در این شرایط پنیر کاملاً سفید خواهد شد ولی نرمی خود را از دست خواهد داد.

برخی از تولیدکنندگان با اضافه‌کردن درصد آب پنیر، سعی در نرم کردن آن خواهند کرد ولی پنیرهای تقلبی لیقوان که به این روش تهیه می‌شود سریعاً خرد خواهد شد و مانند پنیر اصیل لیقوان نرم و یکدست نخواهد بود.

پنیر اصل لیقوان کمی ترش است

باتوجه‌به پروسه تولید پنیر لیقوان، محصول نهایی کمی ترش است ولی پنیرهای تقلبی که با نام لیقوان ارائه می‌شوند مزه ترش نخواهند داشت. اگر یک‌بار پنیر اصلی لیقوان را استفاده کنید مطمئناً در دفعات بعدی قادر خواهید بود از طریق مزه کردن، پنیر اصل و تقلبی لیقوان را شناسایی کنید.

روش های بهتر نگهداری از پنیر
سطح پنیر لیقوان دارای سوراخ است

پنیر تقلبی لیقوان بدون سوراخ است

پنیرهای اصیل لیقوانی در ظاهر خود چند سوراخ به شکل بادام دارند که مهر تأییدی بر اصالت آنهاست ولی پنیرهای تقلبی که با نام لیقوان وارد بازار می‌شوند فاقد سوراخ هستند و بدین ترتیب ازروی شکل ظاهر نیز می‌توان پنیر اصل و فیک لیقوان را تشخیص داد.

توجه به برند تولیدکننده پنیر لیقوان در اولویت باشد

در نهایت مهم‌ترین چیزی که باید برای خرید پنیر اصل لیقوان مود توجه قرار گیرد توجه به برند تولیدکننده است. بهتر است همیشه از برندهای اصیل تولیدکننده پنیر لیقوان که تنها پنیر اصیل و سنتی تولید می‌کنند خریداری کنید.

گروه تولیدی پنیر کریم شاهد لیقوان با بیش از ۳۰ سال تجربه در تولید پنیرهای سنتی مستقر در دهکده توریستی لیقوان، دارای مجوز رسمی تولید پنیر از سازمان غذا و دارو، یکی از معتبرترین برندهای تولید پنیر اصل لیقوان است که محصولات خود را در بسته‌بندی‌های مختلف به‌صورت کلی و جزئی ارائه می‌نماید.

باتوجه‌به وجود برندهای متفرقه و همچنین تولید پنیرهای تقلبی و فروش با نام پنیر لیقوان، مجموعه کریم شاهد امکان خرید آنلاین پنیر سنتی اصیل لیقوان را برای عموم هم‌میهنان عزیز فراهم نموده است. کلیه محصولات کریم شاهد تحت نام، بسته‌بندی و برند اختصاصی برای شما ارسال خواهد شد.

2 دیدگاه دربارهٔ «۶ روش تشخیص پنیر اصل لیقوان از پنیرهای تقلبی»

    1. سلام
      پنیر کریم شاهد در بسته بندی های ۴۰۰ و ۸۰۰ گرمی و ۳ کیلویی و۱۷ کیلویی موجود هست
      ادرس پخش تهران👇
      تهران پل پارک وی به سمت تجریش ایستگاه دوم محمودیه نبش کوچه شهید نصیبی آجیل سرای تبریز آقای قویدل

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن