طرز تهیه پنیر لیقوان در خانه

پنیر لیقوان کریم شاهد - طرز تهیه پنیر در خانه
روش تهیه پنیر لیقوان در منزل

طرز تهیه پنیر لیقوان در منزل چگونه است؟ این سوالی است که اکثر افراد پس از تست و مصرف یک بار پنیر لیقوان با آن مواجه می‌شوند. پنیر لیقوان یکی از مواد غذایی محلی در شهر تبریز است که جزو لبنیات خوشمزه و پرطرفدار در دیگر شهرها نیز محسوب می‌شود.

گرچه پنیر اصل و سنتی لیقوان فقط در لیقوان تولید خواهد شد و اساساً راز طعم شگفت انگیز پنیر لیقوان طبیعت خاص دهکده توریستی لیقوان است؛ اما شما می‌توانید به چندین روش در منزل اقدام به تهیه پنیر مشابه پنیر سنتی لیقوان کنید. در ادامه به توضیح طرز تهیه پنیر لیقوان می‌پردازیم. همراه ما باشید.

چگونه در خانه پنیر لیقوان درست کنیم؟

با استفاده از روش‌های مختلف می‌توانید پنیر لیقوانی خوشمزه درست کنید. برای این کار دو روش پیشنهادی وجود دارد. روش اول به کمک ماست و روش دوم به کمک مایه پنیر انجام می‌شود.

دستور تهیه پنیر لیقوان با استفاده از ماست

برای تهیه پنیر لیقوان با استفاده از ماست به مواد اولیه زیر احتیاج داریم:

  • ماست به مقدار ۴ قاشق غذاخوری
  • شیر به مقدار یک کیلوگرم (ترجیحاً شیر گوسفندی)

مرحله اول: جوشاندن شیر و ماست

در ابتدا شیر را بر روی اجاق گذاشته تا به خوبی بجوشد، پس از جوشیدن شیر حرارت آن را کم کرده و ۴ قاشق غذاخوری ماست را به آن اضافه کنید. سپس مخلوط شیر و ماست را به مدت ۷ دقیقه مداوم هم بزنید تا شیر از هم باز نشود.

مرحله دوم: ریختن مخلوط ماست و شیر درون پارچه

در ادامه آموزش طرز تهیه پنیر لیقوان، پس از گذشت ۷ دقیقه پارچه نازکی را درون آبکشی بگذارید و مخلوط شیر و ماست را درون آبکش بریزید. پارچه را جمع کرده و با استفاده از جسمی سنگین، آب آن را به طور کامل بگیرید. این فرایند ۴ الی ۵ ساعت ممکن است طول بکشد، پس از آن پنیر را از پارچه خارج کرده و در تکه‌های کوچک درون آب نمک قرار دهید.

ریختن شیر و مایه پنیر در پارچه تمیز جهت گرفتن آب آن – بخشی از مستند تهیه پنیر لیقوان کریم شاهد

طرز تهیه پنیر لیقوان خانگی با استفاده از مایه پنیر

ابتدا شیر را به مقدار یک کیلوگرم بر روی حرارت گاز قرار داده تا شیر به دمای جوش برسد. در پاسخ به این سوال که پنیر لیقوان از چه شیری تهیه می‌شود می‎توان گفت، شیر مورد استفاده در تهیه پنیر لیقوان بهتر است از نوع گوسفندی باشد تا طعم و مزه خوبی به خود بگیرد.

مراقب باشید تا شیر سر نرود. سپس شیر را از روی حرارت برداشته تا دمای آن با دمای محیط یکسان شود. سپس مایه پنیر به مقدار ۲/۱ قاشق چایخوری را به آن اضافه کنید.

 پس از گذشت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه پس از اضافه کردن مایه پنیر، پنیر لیقوان آماده شده و باید آن را درون پارچه قرار دهید تا آب آن به خوبی گرفته شود.

پس از گذشت ۵ الی ۶ ساعت پارچه را باز کره و با تکه کردن پنیر می‌توانید آن را درون آب نمک و در محیط خنک یخچال نگهداری و پس از گذشت یک ماه آن را مصرف کنید.

طرز تهیه آب نمک برای پنیر لیقوان خانگی

یکی از عواملی که تاثیر بسیاری در ماندگاری کیفیت پنیر دارد آب نمک است. اگر آب نمک به میزان مناسبی درست نشود امکان دارد موجب شل شدن بیش از حد پنیر یا تغییر در طعم و مزه آن شود. از این رو بهتر است از نمک بدون ید در تهیه آب نمک استفاده کنید؛ چراکه ید باعث تغییر در مزه پنیر شده و آن را تلخ می‌کند. شما می‌توانید در ۹۰۰ گرم آب ۱۰۰ گرم نمک بریزید، درواقع این دستور بهترین غلظت آب نمک پنیر است. به طور کلی نمک باید به میزان ده درصد برای تهیه آب پنیر مناسب استفاده شود. 

بیرون ماندن پنیر از آب نمک باعث فساد آن خواهد شد
سعی کنید کلیه سطوح پنیر لیقوان همیشه در زیر آب نمک باشد

نکاتی در خصوص نگهداری درست از پنیر لیقوان

زمانی که با استفاده از آموزش پنیر لیقوان خانگی، اقدام به درست کردن این پنیر خوشمزه کردید، باید به نکات نگهداری پنیر نیز دقت کنید. این نگهداری بر روی طعم و کیفیت تاثیر بسزایی دارد و جزئی جدای نشدنی از فرایند تولید یک پنیر خوب، خوشمزه و باکیفیت است.

  • پس از درست کردن پنیر، حتما آن را در مقداری آب پنیر بگذارید.
  • به میزان مورد نیاز خود پنیر را دم دست بگذارید و باقی آن را در دو ظرف دربسته در خنک ترین قسمت یخچال نگه داری کنید.
  • از نکات مهمی که وجود دارد این است که نباید کل پنیری که درست کردید را در یک ظرف بگذارید و هر بار برای مصرف ظرف کل پنیر را از یخچال در آورده و دائما پنیر را در معرض هوا و نور قرار دهید. یا کل ظرف را بیرون گذاشته و پس از انمام صبحانه آن را به یخچال برگردانید، به این شکل عمر پنیر کم شده، در مدت کوتاه‌تری بو می‌افتد، طعم آن برمی‌گردد، کپک می‌زند و در نتیجه غیرقابل استفاده خواهد شد.

بهترین روش تهیه پنیر لیقوان کدام است؟

از میان روش‌های ذکر شده می‌توانید بسته به سلیقه خود اقدام به درست کردن پنیر محلی لیقوان کنید؛ هر کدام از این روش‌ها برای تهیه پنیر لیقوان، روش مناسب و خوبی است.

طرز تهیه پنیر لیقوان آسان بوده و با کمی دقت به جزئیات می‌توانید پنیری خوشمزه و باکیفیت درست نمایید. پیشنهاد می‌شود پس از تهیه پنیر لیقوان، آن را درون آب نمک در ظرف دربسته‌ای در محیط تاریک و خنک نگهداری کنید تا با گذشت زمان در طعم و مزه آن تغییر ایجاد نشود.

درصورتی که می‌خواهید طعم خاص و ماندگار پنیر اصل و سنتی لیقوان تولید شده با شیر گوسفندی تازه را بچشید پیشنهاد می‌کنیم برای یک بار هم که شده پنیر کریم شاهد لیقوان را امتحان کنید. جهت خرید پنیر لیقوان کریم شاهد به فروشگاه مراجعه نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن